De alí a uns días, a autora
enviouma por correo electrónico en formato pdf e eu leveina comigo a unha viaxe
a Porto. Aquela lectura, que para min tiña inicialmente un
carácter de exploratorio, permitiume gozar dunha das mellores novelas que lin
neste último ano.
Nada se esquece, de
Puri
Ameixide, publicada por Redelibros, relata en primeira persoa o día
a día dunha nena de dez anos. Desde a lóxica do pensamento infantil fronte ao
adulto, Laura, a protagonista, vai espertando ao mundo, ás veces
clandestinamente, nese tránsito difícil que se sitúa entre a pubertade e a
adolescencia.
Está ambientada nunha vila pequena do interior de Galicia a mediados dos anos 70, nese momento prodixioso en que a esperanza era posible aínda que
todo estivese peneirado por unha densa e represora cultura franquista que o
invadía todo. Eran os tempos de Formula V, de Eva María se fue, da misa obrigatoria aos domingos, do terror que aos
cativos e cativas nos producía a confesión; eran os tempos do Bimbó, de
Jeanette, das películas en branco e negro con dous rombos.
Era, en realidade, a
infancia e a pubertade da miña xeración, e esa foi unha das claves, entendo, me
fixo empatizar axiña con cada renglón da novela. Pero, evidentemente, con iso
non abondaría. Porque, ademais, esta é unha novela intelixente, fermosa,
potente, capaz, fascinante. Chama a atención, por exemplo, a profundidade
psicolóxica da personaxe, que é envolvente, coherente e contraditoria (como a
vida mesma), e resulta ser quen de nos atrapar coa súa visión do mundo e coa
súa forma contemporánea de narrar.
A novela está relatada en
primeira persoa, unha primeira persoa que a fai veraz, asumible e verosímil, ao
tempo que logra transmitirnos todo o que lle sucede á protagonista nun ton
íntimo, confesional, que marca profundamente o carácter da narración. En boa
parte, por iso a autora é quen de conseguir un extraordinario clima poético sen
necesidade de empregar a linguaxe poética.
Nada se esquece pode ser lida como a crónica dun tempo e é, en
consecuencia, unha novela profundamente social pero é, asemade, unha novela
intimista e tamén unha novela atemporal. Desas que perdurarán sempre.
Coa sombra de Franco
pairando nós, cunha transición gris e conflitiva a piques de comezar, Laura vive en primeira persoa a represión da época, que actúa sobre ela de
xeito íntimo, familiar, social e, máis invisiblemente, tamén político. É a
propia voz da nena a que dá conta do que sucede a o seu redor e, sobre todo, do
que lle sucede a ela. Por empregar palabras da propia protagonista, asistimos á
transformación que experimenta o seu corpo de crisálida para se converter en
bolboreta.
É ese momento en que a nena
aprehende o mundo, e digo aprehende, porque realmente o que fai é facelo seu a
través do corpo, do amor, da amizade, da vida, do sexo, da infancia, da
rebeldía, da lóxica, da conformación do criterio persoal... Pero a
súa ollada, a súa ollada da nena, non é inocente: é coherente e, sobre todo, é
pícara e intelixente. E iso sérvelle para ser quen de medrar aínda
que sufra intimamente a represión dunha época opresiva, esa que fai que a
presión social actúe de xeito demoledor sobre o criterio persoal.
Laura vive a represión que
aflora nun entorno que considera tabú unha boa parte da linguaxe, da
comunicación, conxurando palabras clave que non se poden pronunciar; vive a
represión que aflora nun entorno que a marca por ser muller –en realidade, por
ser nena–; vive a represión dunha sociedade patriarcal na que as mulleres están
sempre no punto de mira e os homes teñen patente de corso. E por iso, a súa
longa melena rubia, que non lle permiten levar ceiba, convértese para ela en
símbolo de liberdade, de rebeldía e de madurez.
Evidentemente, Laura
habita nun mundo –o da nosa infancia– en que a aprendizaxe de corpo é
tópica e faise ás agachadas.
A novela de Puri Ameixide,
claro, está posuída por unha visión claramente antipatriarcal, abeirada na
visión inocente da nena, que é nena pero non é tonta. Ofrécesenos, daquela,
unha importante reflexión de xénero, sobre os papeis e os clichés que a cultura
patriarcal nos asigna desde nenas e nenos. Laura, a protagonista sérvelle
a autora de espello para poñelo de manifesto. Pero, atención, é un espello
fiel, honesto e claramente vivencial.
Ao longo da novela as
relacións familiares da protagonista son moi importantes. Establécense coa nai
e
a irmá maior, xa adolescente, Lucía. A relación coa irmá, loxicamente, é moi conflitiva, e contraditoria, de amor-odio, pero nela funciona a solidariedade de xénero coma unha engranaxe case invisible.
a irmá maior, xa adolescente, Lucía. A relación coa irmá, loxicamente, é moi conflitiva, e contraditoria, de amor-odio, pero nela funciona a solidariedade de xénero coma unha engranaxe case invisible.
Ademais, Nada se esquece é, desde a primeira páxina, unha novela intensamente
cinematográfica. Éo pola paixón e o interese que a nena sente polo cine, do que
aprende a vida e do que extrae a súa abraiante capacidade dialéctica. De feito,
a min, os diálogos da nena ás veces lembrábanme aos de Humphrey Bogart en Casablanca. E iso é así porque a protagonista é filla da primeira
época de cultura audiovisual que entrou en Galicia, cando os televisores en
branco e negro se instalaron masivamente nas casas para enchernos a vila de Nodos e
películas.
Daquela, Laura sente que a
súa vida é como unha película, sente como se a estivesen a filmar a cada paso,
e desenvolve unha estraña pero certeira e inequívoca vocación de converterse en
directora de cine.
Tecnicamente, Nada se esquece é unha novela
extraordinaria, dunha madurez abraiante para ser a primeira que publica a súa
autora. E fai reverter nela as técnicas aprendidas da linguaxe
audiovisual, mostrando unha enorme habilidade para enlazar planos,
parágrafos, ideas, secuncias e capítulos coa fluidez mutante da linguaxe
cinematográfica.
O cine, para a
protagonista, é un espazo de liberdade. O lugar de encontro e socialización nas
tardes dos domingos, o lugar onde parellas intimidan, onde se percibe a vida,
onde se aprende de Gary Cooper, de Marlene Dietrich, de Richard
Wickmark... Sobre todo nos westerns, con eses diálogos tan definitivos e
rimbombantes.
Loxicamente, a novela ten banda sonora. A principal, a que a define de principio a fin é ¿Por que te vas?, de Jeanette. Toda a narración está tensionada polo tempo, ese tempo que se marca junto a las manillas de un reloj, ante decisión da nai de marchar coas fillas para Vigo –na procura de mellor vida– ao rematar o curso escolar. Un tempo, por certo, aquel dos estertores franquistas, no que existía a conciencia de que a escola era un instrumento fundamental para mellorar, para medrar, para ter futuro. Algo que hoxe, tantos anos despois, se esvaeceu sen deixar rastro. Grazas, Puri Ameixide, por facernos revivir a nosa infancia desde o sabor da boa literatura.
Loxicamente, a novela ten banda sonora. A principal, a que a define de principio a fin é ¿Por que te vas?, de Jeanette. Toda a narración está tensionada polo tempo, ese tempo que se marca junto a las manillas de un reloj, ante decisión da nai de marchar coas fillas para Vigo –na procura de mellor vida– ao rematar o curso escolar. Un tempo, por certo, aquel dos estertores franquistas, no que existía a conciencia de que a escola era un instrumento fundamental para mellorar, para medrar, para ter futuro. Algo que hoxe, tantos anos despois, se esvaeceu sen deixar rastro. Grazas, Puri Ameixide, por facernos revivir a nosa infancia desde o sabor da boa literatura.
Ningún comentario:
Publicar un comentario